چرا براي كارهاي پزشكي از دستكشهاي لاتكس استفاده مي كنند؟

۱۱ بازديد

چرا براي كارهاي پزشكي از دستكشهاي لاتكس استفاده مي كنند؟

 

يكي از دستكش هايي كه در كارهاي پزشكي و در محيط هاي درماني زياد استفاده مي شود دستكش لاتكس است. دستكشي كه از همان ابتدا براي كارهاي پزشكي ساخته شده است. اين دستكش ويژگي هاي جالبي دارد كه باعث افزايش ايمني پزشك در حين كارش مي شود. اين دستكش ها متداول ترين دستكش هاي استاندارد پزشكي هستند و در همه جاهاي دنيا پزشكان در حين كارشان از آنها استفاده مي كنند.

ماده اوليه اين دستكشها از يك نوع درخت كه اولين بار در آفريقا يافت شد گرفته مي شود. نام درختي كه ماده اوليه اين دستكش ها از آن گرفته مي شود لاتكس است و به همين خاطر اين دستكش ها اين نام را گرفته اند. اين ماده حالتي كشساني دارد و باعث مي شود اين دستكشها به راحتي كش بيايند و منعطف باشند.

رنگ بندي در اين دستكش ها وجود ندارد و تنها در رنگ سفيد تا شيري هستند. از نظر ظاهري مي توان آن ها را از رنگ و غير شفاف بودنشان تشخيص داد. هنگامي كه اين دستكش ها را در دست مي كنيد دست ديده نمي شود.

اين دستكشهاي تخصصي با اين كه نازك هستند استحكام خوبي دارند و حتي در كش آمدن هاي زياد پاره نمي شوند. به همين خاطر در حين كار با اطمينان خاطر مي توان از آن ها استفاده كرد. علاوه بر پزشكي و معاينات و درمان از آن ها در برخي از كارهاي آزمايش گاهي و تحقيقاتي هم استفاده مي شود.

اين دستكشها سايز بندي دارند و در اندازه هاي كوچك و متوسط و بزرگ ساخته مي شوند. هر كس بايد آن ها را متناسب با اندازه و سايز دستكش استفاده كند. كوچك بودن بيش از حد باعث فشار به دستكش و پارگي مي شود. گشادد و بزرگ بودن آن نيز باعث مي شود در دست آزاد باشد و باعث ورود موادي كه ممكن است آلوده باشند شود.

ويژگي بسيار مهم اين دستكش ها كه آن ها به يكي از متداول ترين و بهترين دستكش هاي پزشكي بدل كرده است اين است كه باكتري و ويروس و عوامل بيماري زا نمي توانند از ساختار و بافت آن رد شوند. بافت يكپارچه و منسجم اين دستكش ها از عبور عوامل بيماري زا جلوگيري مي كند.

اين دستكش ها در مقابل باكتري و ميكروب مقاوم هستند اما در مقابل اسيد حساسيت دارند و نبايد در حين كار با مواد اسيدي از ان ها استفاده كرد. همچنين نسبت به حرارت حساس هستند و نبايد در حين كار با شعله از آن ها استفاده كرد. همچنين نبايد آن ها را در كنار حرارت بالا و يا تماس مستقيم با شعله آتش نگهداري كرد. چرا كه ممكن است سوراخ و آب شوند.

اين دستكشها تاريخ انقضا دارند اما معمولا ماندگاري آن ها بالاست و مي توان سالها از آنها استفاده كرد. به شرط اين كه جعبه بسته بندي آن ها در شرايط محيطي با دماي عادي و غير گرم نگهداري شود.

يك ويژگي ديگر و بسيار جالب نيز در لاتكس وجود دارد كه باعث راحتي بيشتر پزشك در حين كارش با آنها مي شود. آن هم اين است كه اين دستكش ها قدرت حس لامسه را كمتر نمي كنند. براي درك بهتر اين موضوع شايد جالب باشد بدانيد در حالي كه اين دستكش ها را در دست داريد حتي با تلفن همراه هوشمند خود مي توانيد كار كنيد. اين ويژگي باعث مي شود كه پزشك بتواند حتي معاينات خيلي دقيق را نيز در حالي كه اين دستكش ها را در دست دارد انجام بدهد.

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.